Аксініна Інна Василівна
Головна » Статті » Матеріали науково-практичних конференцій

Випереджаюча освіта для сталого розвитку

І. В. Аксініна

ФОРМУВАННЯ НОВОЇ СИСТЕМИ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТИРІВ ТА МОДЕЛЕЙ ПОВЕДІНКИ ПІДРОСТАЮЧОГО ПОКОЛІННЯ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНОЇ ОСВІТИ

 

Головна мета української системи освіти згідно Національної доктрини розвитку освіти України у XXI столітті — «створити умови для розвитку і самореалізації кожної особистості як громадянина України, формувати покоління, здатні навчатися впродовж життя, створювати й розвивати цінності громадянської освіти» [2].

Для сьогодення характерним є серйозна деформація ціннісних орієнтацій молоді, моральний занепад і зниження загальної культури суспільства, комерці­алізація людських стосунків, процеси глобалізації в освіті і т.д., що не може не впливати як на соціальні інститути, так і на окремих особистостей зокрема.

Останнім часом пріоритет надається особистісній цінності освіти, тобто індивідуально мотивованому, пристрасному ставленню людини до рівня та якості своєї освіти. Очевидно, існує тісний зв’язок між визнанням особистісно орієнтованої цінності освіти і тенденцією до розуміння освіти як безперервного процесу, який протікає протягом всього життя людини.

Глобалізація вже торкнулася і проблеми оцінювання результатів знань. За таких обставин у процесі навчання відбувається зміна простого набуття знань на розвиток умінь, а суттєвою основою навчальної системи стає продовження роботи над собою упродовж всього життя. Сьогодні наголос в освіті робиться в основному не на обсязі набутих знань, а на перспективі застосування знань їхнім власником [4, с.108].

Тому важливо, щоб система освіти не тільки сприяла становленню нової системи цінностей, яка б дозволила людям швидше адаптуватися у новому сус­пільстві, що модернізується, але й не розгубила на шляху до цивілізованого майбутнього духовні цінності, ідеали та традиції свого народу.

Науковці, так чи інакше досліджуючи поняття цінностей та ціннісних орієнтацій, дійшли висновку, що ціннісні орієнтації особистості не виникають ні звідкіль, а формуються протягом усього її життя під впливом різних чинників.

Основною із  інституцій, що здійснює вагомий вплив на формування ціннісних орієнтацій сучасного молодого покоління, є освіта. Вона має сприяти розвитку особистості, її структурних основ, які допоможуть підняти рівень її культури, зорієнтують на досягнення високих моральних ідеалів, на прояв творчої активності .

Освіта, як важливий соціальний інститут, здійснює функцію трансляції цінностей, вона залучає особистість до цінностей соціуму, культури, допомагає їй освоїти їх. Але завданням освіти є і формування такої «нової» особистості, яка була б здатна побачити проблеми та суперечності цього світу, зрозуміти його та своєю діяльністю створити нові культурні цінності.

Школа є потужним чинником становлення особистості, що здійснює свій вплив на неї двома шляхами: через навчання та виховання. Ці шляхи є нерозривними, оскільки, навчаючи, ми передаємо знання, які виховують особистість, а виховуючи, ми передаємо їй правила, які орієнтують її у житті. Школа мусить не тільки давати учням знання, а й розвивати в них пам'ять, творчу фантазію, логічне мислення, спілкування, толерантність до інших. Запорукою морального задоволення учнів є вміння віднайти сенс життя, прагнути не тільки до задоволення особистих потреб, а до самозабуття віддаватись ідейній, громадській, науковій, мистецькій та іншій роботі.

         Засвоєння цінностей, а на їх основі і ціннісних орієнтацій, не припиняється після закінчення особистістю школи, а безумовно відбувається впродовж усього її життя.

Отже,  у школі повинна бути розроблена чітка система морального виховання молодого покоління, що в свою чергу допоможе сформувати у молодої особистості орієнтацію на такі базові цінності: гуманне ставлення до людей; суб'єктивне усвідомлення зобов'язань перед самим собою, колективом, своєю країною; неприйняття несправедливості; прагнення підвищити свій життєвий потенціал; вірність обов'язкам; шанобливе ставлення до своєї родини, до старших; позитивний вплив на оточення. Адже саме це покоління буде керувати країною, очолить провідні організації і відомства. Саме на сучасну молодь, молодих спеціалістів покладається величезна відповідальність за створення нового, сучасного суспільства, враховуючи помилки минулого і використовуючи нові підходи у розвитку. Сучасна молодь є тим джерелом, де мають підбирати «еліту держави», на що неодноразово наголошував Президент України В. Ф. Янукович .

Живучи в ХХІ ст., не можна не акцентувати увагу на такому факторі формування цінностей людства, як ЗМІ. Молоді люди, які активно реагують на зміни, що відбуваються, й охоче сприймають все нове, - не мають достатнього соціального досвіду та багажу знань майже повністю довіряють ЗМІ.

Саме через ЗМІ серед різних категорій населення пропагуються певні ціннісні установки, світоглядні стереотипи та моделі поведінки, внаслідок чого спільні смаки і форми культурного споживання поширюються у суспільстві.

Найпомітніший вплив справляє телебачення на формування уявлень про сучасний стан суспільства, про рівень існуючої в ньому соціальної справедливості та найбільш типові риси молодого сучасника. Через великий обсяг телевізійної інформації діти і підлітки часто не встигають її переробляти. Це відучує їх самостійно думати, аналізувати, не дає можливості розвиватися логічному мисленню, робити висновки. Таким чином, виховується простий споглядач, особа у якої здатність до аналітичного мислення відходить на задній план, а з часом може і взагалі зникнути .

Нерідко телебачення формує у підлітків упевненість у тому, що сильніший завжди правий, свобода - це можливість робити все, що заманеться і т.д. Телебачення, по-перше, створює такі телепрограми і фільми, де показується нібито соціальний статус та успіх людини, її щастя та, взагалі, сенс буття залежать від тих матеріальних благ і предметів розкоші, якими вона володіє; по-друге, показує те, що є внутрішнім і соціальним табу людини (порнографія, насильство, смерть, страждання інших, злочинність), з метою розбудити всі низькі в ній інстинкти та привернути її увагу до телевізора. Потім у реальному житті людина вже не може обійтися без цих «цінностей», вона шукає всі можливі шляхи, щоб отримати необхідну суму грошей на їх придбання, що викликає зростання злочинності та падіння моралі у суспільстві. Тому в даному разі освіта повинна вести просвітницьку роботу на кшталт «Міри речей у всьому».

Поряд із телебаченням, за масштабами впливу на свідомість аудиторії, розташований і інтернет-простір. Даний канал комунікації з роками стає все доступнішим у суспільстві. У людини, яка починає сприймати соціум через Інтернет, виникає нова картина світу, відмінна від реального життя. Комп'ютери і телекомунікаційні технології часто звужують коло особистих, «живих» контактів і роблять відносини між людьми відстороненими. Молода людина, годинами перебуваючи у всесвітній мережі, відучується жити справжнім земним життям. Інтернет «виводить» молодь із реальності соціального життя, відволікає від природних інтересів і обов'язків, а он-лайнова активність заступає собою активність у реальному соціальному середовищі, що призводить до згортання справжніх соціальних контактів, звуження інтересів, формування хибних моральних уявлень та цінностей, збіднення емоцій, егоїзму, дратівливості .

Ще одним чинником, що відіграє важливу роль у формуванні ціннісних орієнтацій сучасної молоді, виступає група однолітків.

Саме група ровесників з її нормами і цінностями відіграє вирішальну роль у засвоєнні молодою особою певного соціального досвіду, в становленні її особистості в цілому.

Зміст базової освіти – це той необхідний і достатній для всіх учнів мініма­льний інваріант, який включає знання, уміння та цінності. Зважаючи на стихій­ність включення останніх у діючий зміст освіти, вони не структуровані та даю­ться списками, тому використання їх у виховному процесі доволі утруднене. Окрім того, існує проблема "включення цінностей” у внутрішній світ людини [1, с.32-33].

 Отже, формування ціннісних орієнтацій молоді в сучасному українському суспільстві проявляється в одночасному впливі на особистість молодої людини різних факторів, які часто суперечать один одному. Молоді складно зорієнтуватися у такому вирі подій, у насиченому різноманітними правилами та нормами суспільстві, коли сімейне оточення диктує одні манери поведінки, а з екранів телевізора лунають протилежні заклики. Тому молоді у такому шаленому розмаїтті цінностей, що наявне у суспільстві, доводиться самим вирішувати, що в нинішніх умовах є цінним, і від того, яка шалька терезів переважить у системі їхніх цінностей, значною мірою залежатиме майбутнє України. Також важливо наголосити, що роль таких соціальних інституцій як: сім'я, навчальний заклад, ЗМІ, група однолітків, важко переоцінити у вихованні молодого покоління, адже саме вони формують у особистості власний погляд на світ, на його норми та цінності.

Список використаних джерел

 

1.     Кривко Т.А. Гуманистические ценности в современном образовании//Ціннісні пріоритети освіти у ХХІ ст.: орієнтири та напрямки сучасної освіти: Матеріали ІІ Міжнарод. наук.-практ. конф. [2-5 жовтня 2005р.], м.Луганськ. – Частина 3. – Луганськ: Альма-матер, 2005. – С.31-41.

2. Національна доктрина розвитку освіти. - К., 2001

3. Пірен. М. Ціннісні орієнтації молоді в українському суспільстві на сучасному етапі // http://www.social-science.com.ua

4.     Скрябіна Т.О. Динаміка інновацій у соціокультурному просторі// Ціннісні пріоритети освіти у ХХІ ст.: орієнтири та напрямки сучасної освіти: Матеріали ІІ Міжнарод.наук.-практ.конф. [2-5 жовтня 2005 р.], м.Луганськ. – Ч.3. – Луганськ: Альма-матер, 2005. – С.101-109.

Категорія: Матеріали науково-практичних конференцій | Додав: aksinina (03.03.2014)
Переглядів: 2006 | Коментарі: 14 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 1
1 ppu-pro_dump  
0
Наша группа искусных исполнителей приготовлена предъявить вам перспективные системы, которые не только обеспечат устойчивую покров от прохлады, но и дарят вашему коттеджу оригинальный вид.
Мы эксплуатируем с новыми компонентами, ассигнуруя долгосрочный термин эксплуатации и блестящие решения. Изолирование фронтонов – это не только сокращение расходов на отоплении, но и ухаживание о окружающей среде. Спасательные подходы, какие мы применяем, способствуют не только личному, но и сохранению природных богатств.
Самое центральное: <a href=https://ppu-prof.ru/>Утепление фасадов в москве цена</a> у нас стартует всего от 1250 рублей за м²! Это доступное решение, которое преобразит ваш жилище в фактический тепловой угол с минимальными затратами.
Наши достижения – это не только теплоизоляция, это формирование поля, в где все аспект преломляет ваш особенный манеру. Мы примем во внимание все твои потребности, чтобы осуществить ваш дом еще еще более комфортным и привлекательным.
Подробнее на <a href=https://ppu-prof.ru/>http://www.ppu-prof.ru/</a>
Не откладывайте занятия о своем корпусе на потом! Обращайтесь к квалифицированным работникам, и мы сделаем ваш корпус не только тепличным, но и стильнее. Заинтересовались? Подробнее о наших работах вы можете узнать на нашем сайте. Добро пожаловать в пространство спокойствия и качественной работы.

Ім`я *:
Email *:
Код *: